Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 4.2020.A z dnia25marca 2020r.
Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Łaziskach
w sprawie wprowadzenia Regulaminu kształcenia na odległość
KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U z 2020 r., poz. 493)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem, COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 492)
§ 1
Postanowienia ogólne
- Regulamin kształcenia na odległość określa:
- Sposób i tryb realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania i zasad nauczania oraz oceniania na odległość,
- Sposób współpracy dyrektora z nauczycielami i koordynowania przez niego współpracy z uczniami i rodzicami (w tym sposób konsultacji z rodzicami),
- Zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach,
- Sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły,
- Możliwość modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania,
- Sposób monitorowania postępu uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów oraz rodziców opostępach ucznia w nauce i uzyskanych przez niego ocenach,
- Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki ustalania rocznej oceny klasyfikacyjne zachowania.
§ 2
Postanowienia szczegółowe
1. Sposób i tryb realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania:
- w czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły, spowodowanego zagrożeniem epidemiologicznym, nauka jest realizowana na odległość-wszystkie lekcje wynikające z planów nauczania odbywają się na odległość,
- podstawowym kanałem komunikacji pomiędzy nauczycielami, rodzicami i uczniami jest telefon. Uczniowie, rodzice i nauczyciele sprawdzają wiadomości i komunikaty codziennie (z wyjątkiem weekendu).
- kształcenie
na odległość odbywa się z wykorzystaniem szkolnej strony internetowej,
e-maili, komunikatorów internetowych (zapisywanie tematów zajęć, obecności, zadań domowych, materiałów, sprawdzianów) oraz innych stron internetowych służących do prowadzenie zajęć, przesyłania materiałów pomocniczych, - nauczyciel jest zobowiązany do wysłanianae-mail szkołytematów zajęć, obecności, zadań domowych, sprawdzianów, realizowanych w danym dniu, najpóźniej do końca tygodnia w którym odbywały się zajęcia.
- nauczyciel może również prowadzić lekcje za pomocą innych platform i innych środków komunikacji, wykorzystując połączenia głosowe lub głosowo-wizyjne,
- każdy nauczyciel zobowiązany jest do przekazywania uczniom materiałów pomocniczych,
- nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia,
- uczniowie, którzy nie mają możliwości nieograniczonego korzystania z Internetu, nie mogą wziąć udziału w lekcji on-line, zapoznają się z materiałem danej jednostki lekcyjnej w inny sposób – ustalony z nauczycielem (np. kontakt telefoniczny),
- formy pracy z uczniami z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej powinny uwzględniać zalecenia wynikające z w/w dokumentów (m.in. wydłużenie czasu pracy),
- wychowawca klasy ma za zadanie monitorować korzystanie przez uczniów z zamieszczanych materiałów, a w razie problemów z dostępem do tych pomocy, powiadomić dyrektora szkoły,
2. Sposób współpracy dyrektora z nauczycielami i koordynowania przez niego współpracy z uczniami i rodzicami:
- dyrektor szkoły stale koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami,
- wszystkie uwagi zgłaszane przez uczniów czy rodziców powinny być przekazywane dyrektorowi szkoły,
- nauczyciel zobowiązany jest do regularnego odczytywania wiadomości wysyłanych przez dyrektora przez e-mail,
- nauczyciel pracując zdalnie, pozostaje w gotowości do pracy i może zostać wezwany przez dyrektora do szkoły,
- możliwe jest przeprowadzanie zebrania rady pedagogicznej na odległość za pomocą wyznaczonej przez dyrektora platformy komunikacyjnej (obecność nauczycieli podczas takiej rady pedagogicznej będzie sprawdzona poprzez odczytanie listy i zapisanie przez protokolanta obok nazwiska uczestnika obecności podczas takiego spotkania); nauczyciel, który nie ma możliwości korzystania z platformy, kontaktuje się w tym czasie telefonicznie,
- wychowawca czuwa nad prawidłową dostępnością uczniów do zamieszczanych przez nauczycieli materiałów i utrzymuje stały kontakt z uczniami i rodzicami ze swojej klasy. O każdym zgłaszanym przez rodziców i uczniów problemie powinien bezzwłocznie zawiadomić dyrektora szkoły,
- każdy nauczyciel powinien być dostępny dla uczniów i rodziców w
czasie, kiedy jego lekcja jest wpisana w tygodniowy plan pracy poszczególnych
klas. Nauczyciel jest zobowiązany do odpowiedzi na pytania zadawane przez
uczniów i rodziców poprzez
e-mail czy inne komunikatory, na których ustalił sposób kontaktu z uczniami i rodzicami, - uczniowie mają prawo zadawać pytania do zamieszczonych tematów i zadań, a nauczyciel powinien na każde z nich odpowiadać i pomóc uczniowi opanować zadany materiał,
- nauczyciel, który nie ma dostępu do komputera czy Internetu, w inny sposób kontaktuje się z uczniami i przesyła im niezbędne do nauki materiały; ma prawo korzystać w szkole ze szkolnego sprzętu.
3. Zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach:
- lekcje
z poszczególnych przedmiotów zadawane są w dniach,
w których występują w aktualnym planie lekcji, obowiązującym przed przejściem na zdalny system nauczania, - zadania z poszczególnych przedmiotów powinny być tak dobrane, aby uwzględniały łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia i aby czas ich wykonania nie przekraczał 45 minut,
- zajęcia powinny uwzględniać zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa w sieci oraz możliwości psychofizyczne ucznia,
- informacje na temat motywowania uczniów do pracy zdalnej, zasad bezpieczeństwa i higieny takiej pracy, bezpieczeństwa w sieci oraz możliwości psychofizyczne ucznia przygotuje i przekazuje uczniom oraz rodzicom pedagog szkolny,
- lekcje on-line odbywają się w dniach, w których są one ujęte w planie zajęć; godzinę rozpoczęcia i czas trwania takich lekcji ustala nauczyciel z uczniami,
- wychowawca koordynuje plan pracy swojej klasy, sprawdzając liczbę zadawanych prac, formę ich wykonania i obciążenie uczniów danego dnia. Jeśli uzna, że ilość materiału i zajęć jest za dużym obciążeniem dla uczniów, konsultuje to z nauczycielami,
4. Sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły:
- Nauczyciel zobowiązany jest do:
- regularnego odnotowania tematu lekcji w każdym dniu wynikającym z planu lekcji, co będzie traktowane jako potwierdzenie obecności w pracy i wysyłanie takiej informacji na e-maila szkoły,
- zamieszczenia informacji w sprawozdaniach o sposobie przeprowadzenia przez niego lekcji czy zadania prac i przesłania w e-mailuna konto szkoły najpóźniej do końca tygodnia w którym dana lekcja się odbyła,
- planowania i przekazywanie uczniom oraz odnotowania na stronie internetowej szkoły planowanego sprawdzianu, kartkówki czy innej formy sprawdzenia wiedzy uczniów ? zgodnie z zasadami ujętymi w Statucie szkoły,
- obecności na zebraniach rady pedagogicznej (prowadzonych stacjonarnie i on-line),
- we wpisie frekwencyjnym w każdej z klas na czas kształcenia na odległość w czasie realnym np. audio lekcja, wideokonferencja lub chat wpisuje się oznaczenie: obecny lub nieobecny nz ? nauczanie zdalne,
5. Możliwość modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania:
- szkolny zestaw programów
nauczania oraz podręczników może zostać uzupełniony
o e-podręczniki, e-ćwiczenia i inne wykorzystywane materiały pomocnicze do kształcenia na odległość,
6. Sposób monitorowania postępu uczniów oraz sposób weryfikacji
wiedzy
i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów oraz rodziców
w postępach ucznia w nauce i uzyskanych przez niego ocenach:
- podczas pracy na odległość każdy nauczyciel ma prawo oceniać ucznia z zadawanych prac i sprawdzać jego wiedzę za pomocą pytania, kartkówki, sprawdzianu, testu czy internetowego quizu,
- nauczyciel poprzez e-mail lub inny komunikator przekazuje uczniom informacje za co uczeń może być oceniony,
- każdy sprawdzian, test, quiz czy kartkówka muszą być odnotowane na stronie internetowej szkoły z odpowiednim wyprzedzeniem – żeby umożliwić każdemu uczniowi zorganizowanie dostępu do komputera i Internetu w wyznaczonym czasie,
- pracę należy oceniać w terminie maksymalnie do 7 dni od oddania jej przez ucznia,
- uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie zgodnie z obowiązującym przedmiotowym systemem oceniania,
- uczeń nieobecny podczas sprawdzianu czy zapowiedzianej kartkówki zobowiązany jest do kontaktu z nauczycielem i ustalenia nowego terminu lub innej formy zaliczenia (w sytuacji, jeśli nie ma możliwości zaliczenia w proponowanej przez nauczyciela formie),
- uczeń, który nie zgłosił problemów technicznych i nie wykonał zadanych prac może otrzymać ocenę niedostateczną,
- liczba sprawdzianów/prac klasowych w jednym tygodniu powinna być zgodna z zapisami StatutuSzkoły.
- Rodzic otrzymuje informację o ocenach ucznia od nauczyciela przez kontakt telefoniczny lub e-mail;
- Rodzic kontaktuje się z dyrektorem, wychowawcą, nauczycielem za pomocą e-maila lub telefonicznie;
7. Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:
- egzamin klasyfikacyjny, egzamin poprawkowy, sprawdzian wiadomości i umiejętności w razie konieczności może być przeprowadzony zdalnie ? z wykorzystaniem komunikatorów internetowych. Szczegóły techniczne przeprowadzania egzaminów będą ustalane z uczniem. Informacja o nich zostanie przekazana rodzicowi.
- zastrzeżenia do trybu ustalenia oceny klasyfikacyjnej z zachowania wnosi się zdalnie ? przez e-mail lub telefonicznie. Komisja ustalająca tę ocenę pracuje zdalnie ? z wykorzystaniem komunikatorów internetowych.
§ 3
Postanowienia końcowe
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem 25.03.2020 r. i podlega publikacji na stronie internetowej szkoły.